שאלת השבוע

פסיכולוגיה יהודית - יש דבר כזה?

להתאים את השאלה 

ר' ניר מנוסי
 בית הספר לתורת הנפש על פי שיטת הבעל שם טוב

המונח "פסיכולוגיה יהודית" פותח את הדיון בנושא ברגל שמאל, מכיוון ששם העצם שלו הוא לועזי ושם התואר שלו עברי. בכך הוא רומז כי קודם כל ישנה הפסיכולוגיה כפי שהיא קיימת אצל אומות העולם, ואז נשאלת השאלה אם יש זן יהודי שלה או האם אפשר לגיירה.

השאלה שנכון יותר להציבה היא - האם יש ליהדות תורת נפש? על שאלה זו אנו יכולים להשיב בחיוב: התורה שלנו היא תורת חיים, ומציעה מענה לכל שאלות ומצוקות החיים – "הפוך בה והפוך בה דכולא בה". בסיפוריה, במצוותיה ובדברי חכמיה נמצאת תורת נפש: הבנה של מרכיבי הנפש, תיאור של תהליכי ההתפתחות שלה ועצות כיצד להצמיחה ובמקרה הצורך לרפאה מפצעיה.

מעל הכל, מאירה תורת־נפש זו בתוך תורת החסידות שגילה לעולם רבי ישראל בעל שם טוב. במידה רבה, החסידות היא־היא תורת הנפש. ראשית היא מבקשת לתרגם את תורת הסוד, הנקראת גם פנימיות התורה או "נשמתא דאורייתא", לשפת הנפש באופן הנוגע לכל אחד ואחת; ושנית, באמצעותה היא מבקשת לעורר את נפשנו ולזקוף את מלוא קומתה עד לרובד הנעלה ביותר שלה, רובד האמונה והקשר החי עם הקדוש ברוך הוא.

ככל שנפתֵח את תורת הנפש מתוך נפש התורה נהיה בשלים יותר לברר, בטוב טעם ודעת, את ניצוצות האמת מתוך השיטות הפסיכולוגיות השונות, ולעגנן בתורה.


להתאים את השפה

פרופ' מרדכי רוטנברג
ראש מכון רוטנברג לפסיכולוגיה יהודית

הפסיכולוגיה משרתת את הצרכים הנפשיים של החברה שבה היא פועלת, ולכן היא חייבת להתאים את עצמה לקהילה, לתרבות ולדת שבתוכה היא מתפתחת. אני מאמין שאין מבנה נפשי מיוחד ליהודים - בסופו של דבר נמצא אצל כל אדם צד בהמי וצד אלוקי, גם אם קוראים לזה בשמות אחרים.

פסיכולוגיה יהודית היא פסיכולוגיה שמדברת עם היהדות באותה שפה. מכיוון שהפסיכולוגיה המודרנית בנויה על חופש בחירה, קשה מאוד לאנשים מאמינים לקבל את התכנים של הפסיכולוגיה המערבית. תיאוריית "תסביך אדיפוס" למשל, הטוענת שכל ילד רוצה להרוג את אביו ולהתחתן עם אמו, מבוססת על השקפה לא יהודית האומרת שלאדם אין חופש בחירה (דטרמיניזם). ליהדות יש מודלים פסיכולוגיים משלה.

ביסודו, תסביך אדיפוס מייצג תפיסה אגוצנטרית ומאבקית בין אב לבן – או שיש מקום לאב או שיש מקום לבן. הפסיכולוגיה היהודית  מקבלת שקיימים מתחים בין־דוריים, אך לפי מודל העקידה שאני מציג - על ידי צמצום ופינוי מקום ניתן להרחיב את המקום כך שייווצר דיאלוג בין אב לבן.

דוגמה נוספת: הגמרא אומרת שדוד המלך לא חטא, למרות שהנביא מוכיח אותו על כך. כיצד זה ייתכן? הגמרא מסבירה שאמנם זה כתוב במפורש, אך אתה לא קורא את הטקסט נכון. על הבסיס הזה פיתחתי מודל פסיכולוגי בשם "שילחון", הלחנה מחדש. כמו שהגמרא נותנת פרשנות חדשה לסיפור, כך יהודי יכול לספר את חייו מחדש.

פסיכולוג דתי מתאים

הרב ד"ר ראובן פיירמן
מכון מאיר, ישיבת "כוכב אליהו"

בתור מי שמלמד פסיכולוגיה זה שנים רבות במוסדות האקדמיים אני יכול לומר שלעניות דעתי לא תיתכן "פסיכולוגיה יהודית" כשם שאין ביולוגיה יהודית או אנתרופולוגיה יהודית. הפסיכולוגיה במובנה הקלאסי פשטה את רגלה הן במובן האינטלקטואלי והן מבחינה מעשית. אין זה נכון לדעתי לגייר את הפסיכולוגיה כיוון שעצם יסודה מתייחס לאדם כיצור יצרי שנידון להתנהג  כ"מתורבת", שרק למד לרסן את החייתיות שלו ובכך מתנהל נגד טבעו האותנטי כביכול.

כמו כן, אין בפסיכולוגיה דרישה למוסר אלוקי אלא למוסר תועלתי בלבד, ולכן אני ממליץ למי שהולך לפסיכולוג - לחפש רק פסיכולוג ירא שמים, כיוון שרופא שטועה יכול להוציא את האדם מהעולם הזה, אבל פסיכולוג שטועה – גם מהעולם הבא...

פסיכולוג ירא שמים לא יאמר למטופל, לדוגמה, שהדתיות שלו  הינה "זהות בדויה",  וכן יזהר מלפרק זוגיות. הוא גם לא יטפל בבני המין השני כיוון שהקרבה הנפשית הנדרשת בטיפול טוב בהכרח  תעבור את גדרי הצניעות.

ליהדות יש תורת נפש ואותה יש לפתח. יש לחזור לתורת הנפש הישראלית במלוא תוקף הקודש של אמונת  ישראל. רק היא  מתייחסת לאדם בתור מי שיש לו ערך  אלוקי אין־סופי, רק היא יודעת שכל הנעשה לאדם הוא לטובתו, רק היא מאמינה שישנה משמעות נצחית לעמלו של האדם עלי אדמות ועוד.

תורת נפש כזאת  כבר קיבלה את ברכתו של הרב קוק זצ"ל וכעת היא מחכה לאנשי אמונה שיידעו כיצד לפתחה ולהפיצה.