שאלת השבוע

מה זו "אמונה פשוטה"?

כשהנשמה מאירה

הרב מענדל ווכטר

משפיע, מעורכי "חסידות מבוארת"

אמונה פשוטה היא היא תכלית כל העבודה, ובלשון בעל התניא "וזהו עיקר האמונה שבשבילה נברא האדם: להאמין דלית אתר פנוי מיניה [שאין מקום פנוי מה']" (תניא אגרת הקודש יא).

אבל, "אמונה פשוטה" אין פירושה שאני מאמין לאבא שלי, שהאמין לאבא שלו, שיש אלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת.

בתורת החסידות מבואר, שכשם שלעיניים יש יכולת לתפוס ציורים יפים, והאוזניים מסוגלות לשמוע, והאף להריח, כך גם לנפש האלוקית שבאדם יש "עיניים" לתפוס ו"לראות" את מציאות האלוקות כדבר מוחשי ממש (כמבואר בפרק יח בתניא). 

מכיוון שבכל יהודי קיימת נפש אלוקית, נקראו בני ישראל "מאמינים בני מאמינים" (שבת צז).

יש ביטוי נפלא בתורת החסידות האומר, שאמונה היא דבר כזה, שקושיה אינה מחלישה אותה ותירוץ אינו מחזק אותה.אמונה היא כשהדבר הוא מוחשי וכאילו נראה לעיניים.

"אמונה" פירושה שנשמתו האלוקית של יהודי מאירה בחייו, ומצד זה הוא מרגיש את הקדוש ברוך הוא כדבר מוחשי ממש. כיצד אפוא מגלים אמונה כזו בחיינו? על־ידי לימוד והתעמקות בפנימיות התורה, בהסברה ובהבנה הנותנות לאדם את הדרכים לגלות את נשמתו האלוקית, וממילא להכיר ולהרגיש את הקדוש ברוך הוא באמת ובפנימיות.

 

פשיטות או טיפשות

הרב חגי לונדין

ישיבת שדרות

לפני כמה שנים, הגיע אלי זוג לייעוץ. האשה, שלמדה אצלי במסגרת כלשהי בעבר, גררה את בעלה בעל־כורחו. התברר שהבעל, שעבר תהליך של "התחזקות" תורנית, זנח את עבודתו הסדירה והחל להסתובב ברחובות ו"לשמח אנשים", כדבריו.

ישבתי מולו ושאלתי האם לדעתו אין לו אחריות כבעל וכאב לדאוג לרווחה הכלכלית של בני ביתו? הוא הביט בי ואמר בהטעמה: "מקובלנו מפי חכמי ישראל כי העיקר בחיים זה אמונה פשוטה, אמונה של פשיטות". עניתי לו: "איני יודע בדיוק למי אתה מתכוון שאתה אומר בשמם כי העיקר בחיים זו 'פשיטות', אולם המילה 'פשיטות' והמילה 'טיפשות' הן קרובות מאד".

הכוונה בביטוי 'אמונה פשוטה' שמופיע במקורות שונים איננה להתנערות מאורח החיים הנורמאלי ולניהולם ללא אחריות, סדר ומחשבה. הכוונה במילה 'פשיטות' היא יותר בכיוון של 'מופשטות', כלומר: האמונה של האדם צריכה להיות כה מופשטת וכה זכה, עד שגם שלאחר שיבנה בחייו צדדים של העמקה שכלית, לא יאבד את ה"זרימה" הפשוטה של האמונה התמימה. הרב קוק מתבטא במקומות שונים שחייבים לשמר כל העת את טל הילדות של האמונה, היינו את אותה תחושת רעננות טבעית ופשוטה - המאפיינת ילדים - של שמחת חיים ואמונה בהירה. על־גבי טל הילדות יש לבנות את ארמון הדעה והבגרות השכלית, ולהכניס את האמונה הפשוטה למערך חיים נורמאלי ובוגר.

 

לא להתייאש

הרב אשר פריינד זצ"ל

צדיק ירושלמי

הדרך האמיתית בחיים היא דרך האמונה הפשוטה. ראשית כל, על האדם להאמין בפשטות שכל מה שעובר עליו, גלוי וידוע לפני בורא כל העולמים, כי הכל מאתו יצא, וודאי הוא יודע מכל הצרות שלך.

השאלה היא, מה הוא מרמז לך עם הצרות הללו? ריבונו של עולם הינו טוב ומטיב לכל, וכל מה שקורה בעולם הוא בחשבון מדוקדק. לפיכך איננו יכולים לשאול שאלות, כי זוהי אמונה פשוטה. אלא מה, כל הנשמות שיש להן שייכות עם צער גלות השכינה, והן נשמות כלליות – צריכות לעבור ניסיונות קשים, כדי שבהתחזקותן, אמונתן ותפילתן תבואנה ישועות לאלפי יהודים שיש להם קשר עם שורש נשמות אלה. הן פותחות לרווחה שערי רחמים, ונפעלות הרבה ישועות.

עיקר העבודה היא לא להישבר ולא להתייאש בשום אופן, ולא לחדול מלקוות לישועה שבוא תבוא בודאי. כמו שאור השחר בא קמעה אבל לבטח, עד שמאיר כולו – כך התחזקותך שלא להתייאש תביא את הישועה האמיתית. וכן עליכם לא להאשים את הזולת, אפילו מי שבאמת עשה לכם רע וציער אתכם, למחול לו מחילה בלב שלם, ולא לדבר על אף אחד לשון הרע, אפילו כשאתם צודקים במאה אחוז וזולתכם אינו צודק. הדרך הנכונה של האמונה היא שאף אחד בעולם לא יכול להרע לכם ללא גזירת הבורא.

תשתדלו למצוא בכל יום נקודה של אמונה ועניין של השגחה פרטית. לדבר על כך, ולהתחזק ביחד, וזה יתן לכם חיות מתוך תפילה ותקוה, ותוכלו להמשיך על־ידי כך ישועות גדולות לכם ולכלל ישראל.

(מכתב)