איזה סרט זה יהיה

אריות טורפי עשב, מתים שקמים לתחייה לבושים בחליפה ומשיח שאיננו קוסם איך מקרבים לעין המודרנית את האמונה בגאולה, בביאת המשיח ובתחיית המתים? בתוך הייאוש שמקיף אותנו, יש אלטרנטיבה אמיתית. סרטון חדש מציג את הגאולה בצורה טבעית מאי פעם

האמונה בגאולה ובביאת המשיח היא מעיקרי היהדות. הרמב"ם כלל אותה בשלושה עשר עיקרי האמונה שלו, וגם בתפילת העמידה היא תופסת חלק משמעותי. ואף על פי כן, דומה כי הנושא "המשיחי" מקוטלג בעיני רבים כהזוי ולא-רציני. ניסיון לשוחח עם האדם ברחוב על הנושא, יתקבל בתמיהה במקרה הטוב ובהתרחקות בוטה במקרה הפחות מוצלח. הדברים נשמעים בעיניו זרים ובלתי מתקבלים על הדעת: משיח? תחיית המתים? המילים הללו היו אולי רלוונטיות למי שחי לפני אלפיים שנה, אך עד כמה הם נוגעים לבן המאה העשרים ואחת?

עם השאלה הזו מבקש להתמודד סרטון חדש מבית ערוץ "יהדותון". הסרטון, באורך של כעשר דקות, מבקש להמחיש באופן בלתי אמצעי כיצד יראו החיים בעידן הגאולה, ולמעשה מציע קונספציה חשיבתית חדשה – יש לאן לשאוף!

 

איך מתסרטים גאולה?

"ללא ספק זהו אחד האתגרים הגדולים שהתמודדנו עמם עד כה", אומר הרב שמואל ביסטריצקי, העומד בראש ערוץ "יהדותון". "מצד אחד מדובר בנושא רעיוני, שכמעט לא כלול בו היבט פרקטי; מצד שני, איך מציגים את הנושא לקהל רחב בצורה הכי ידידותית ומעניינת? איך 'משטחים' אמונות גדולות לעשר דקות שיהיו נגישות גם למי שלא ממש מצוי בתוך העניין, מבלי להקהות את העוקץ ומבלי לפספס את הנקודה?"

"בשלב הראשון, צוות התוכן שלנו למד את הסוגיה – החל מספר יחזקאל, הסוגיות הרלוונטיות בתלמוד, המדרשים השונים, וכמובן את פרקי ההלכות בספר משנה תורה לרמב"ם שעוסקים בהלכות המלך המשיח והגאולה. ריכזנו את הנושאים ולאחר מכן תמצתנו אותם עד כמה שאפשר מבלי לאבד את הנקודה היסודית. רק בשלב הזה התחלנו לכתוב את התסריט. אחרי מחשבה רבה ודיונים, החלטנו להתמקד במקומות השבירים והכואבים באנושות של ימינו".

סצנת הפתיחה מציגה את שני השחקנים הראשיים, יגאל עדיקא ועודד מנסטר, יושבים על הספה בסלון מול המסך ומזפזפים בין ערוצי הטלוויזיה. בערוץ אחד משודרת כתבה על שיגורי קאסמים, בערוץ שני כתבה על מצוקת המיטות בבתי הרפואה, ובערוץ שלישי – תחקיר על יוקר המחייה. כמו בחיים, החדשות מולידות בהם תחושות כעס וייאוש, עד שאחד מהם מכבה את הטלוויזיה ומשליך בכוח את השלט. "הכל בסדר?", שואל יגאל, ועודד עונה מילים מוכרות: "הכל לא בסדר. חצי עולם רוצה להרוג אותך, אם תחיה לא תמצא מה לאכול בגלל המחיר, ואם תאכל וזה יהיה מקולקל לא יהיה רופא שיטפל בך...". השניים פוגשים דמות שמציגה להם אלטרנטיבה שונה למציאות, ולוקחת אותם למסע בין עיקרי אמונת הגאולה היהודית: שלום עולמי, שפע כלכלי, הפצת חכמת התורה בין כל בני האדם, תחיית המתים ובניין בית המקדש. לאט לאט מתבררת האמת: המצב בו אנו חיים הוא לא נורמלי, ואילו הגאולה, הכוללת חיי שפע רוחני וגשמי, בלי מלחמות ובלי רוע, היא הדבר הנורמלי ביותר. גם דמותו של המשיח מנפצת הרבה סטיגמות: הוא אינו דמות מיסטית שמכשפת אנשים, אלא מנהיג דגול שמוליך את האנושות לקראת העתיד הטוב ביותר שאפשר להעלות על הדעת.

 

אתגר עצום

בפני אנשי "יהדותון" ניצב אתגר עצום לחבר קהל יעד גדול, שומרי מצוות ושאינם שומרי מצוות, כאחד – עם העתיד. "השקענו בנושא הזה אלפי שעות של מחשבה", מסביר הרב יואל בייטש, התסריטאי הראשי של הערוץ. "מלבד ההתייעצות הקבועה עם רבנים ותלמידי חכמים, הקמנו מעין 'ועדת בקרה'. פנינו למספר אנשים, מרביתם עדיין לא שומרים תורה ומצוות באופן מלא, שייצגו עבורנו פלחים מגוונים של האוכלוסיה. ביניהם רופאה מירושלים, עורך דין מתל אביב, אנשי הייטק ופרסומאים. ביקשנו מהם לקרוא את התסריט ולהעיר את הערותיהם, והם אכן נענו ברצון. מ'ועדת בקרה' זו קיבלנו משובים נהדרים, הערות בונות והצבעה על נקודות תורפה, שסייעו בעדנו לשפר מאוד את התסריט". 

"צריך להבין", מוסיף הרב ביסטריצקי, "שכל פרט ופרט היה מחושב ביותר. האם האופן בו בחרנו להציג את העניין תואם את דברי המדרש וההלכה, האם הוא מספיק ברור? קח לדוגמה את תחיית המתים. איך יקומו המתים מקבריהם? עוטי תכריכים? התלבטנו בנושא הזה הרבה. לבסוף הגענו למסקנה שלפי דעות מסוימות, המתים יקומו בבגדים שאותם לבשו לאחרונה, ובחרנו לנקוט כדעה זו".

אני מוכרח להודות שהסצנה של תחיית המתים נראית קצת כמו סרט מדע בדיוני. אלפי מתים יוצאים פתאום מקבריהם כמו זומבים. איך זה אמור לדבר אלינו?

"חשוב להבהיר שבסופו של דבר לא עיקמנו את אמונות התורה כדי שיתאימו לדעת הקהל. אחרי הכל, הגאולה, האמונה בביאת משיח ובתחיית המתים, הם לא משהו ששייך לתחום הריאליה, ולא צריך להיבהל מכך. אם מתקבל על הדעת שחיים נוצרים בהתהוות כה מופלאה, אם מסתבר שהטבע מלא בפלאות, מדוע שלא יתקבל על הדעת שיש לעולם תכנית פעולה, ושההיסטוריה פועלת על פי תכנון אלוקי, וכן, שיש לה יעד סופי - גאולה?".

לאחר הצילומים עבר המוצר המוגמר לעיונה של קבוצה רחבה ביותר של אנשי מקצוע – רבנים, אנשי הגות, מחנכים, מעצבים גרפיים, אנשי תקשורת ופרסומאים – לטובת ביקורות. ההפקה הייתה אדירה: הכנתו (על שלביה השונים) ארכה למעלה משלוש שנים, ועלתה מעל מאתיים אלף ש"ח.

 

לעשות מעשה טוב

החוט השוזר בעדינות את הסרט הוא התפיסה היהודית של הגולה כקריאה לתיקון. "למה בעצם כל כך רע פה?" שואל עודד בסרט, ונענה – כי הכול התחיל בקלקול של האדם הראשון, כאשר אכל מעץ הדעת. במעשה זה הוא קיבל בחירה חופשית לעשות את הטוב מרצונו, אך יחד עימה נפתח הפתח גם למעוות, לשגיאה, לחטא. כדי לאפשר יכולת בחירה חופשית צריך שיהיו פרושים בפני האדם שני צדדים שקולים. הציפייה האלוקית היא שהאדם יבחר בטוב, אולם בפני האדם פתוחה גם האופציה לבחור ברע. נקודה זו היא אפוא הפתח לקלקול, התלוי במעשיו של האדם.

בסופו של דבר, המסע של הגלות הוא מסע לתיקון ולהנכחת הטוב על ידי בירור ניצוצות הקדושה שחבויים בכל היקום, על מלוא מרחביו ורבדיו. הסרטון מסתיים בקריאה עדינה ואלגנטית – לבחור לעשות מעשה טוב ולקרב את הגאולה, ובכך להכריע את העולם לכף זכות, כדברי הרמב"ם הידועים בהלכות תשובה.

 

לדברי צוות ההפקה, החוויה בעת צילום הסרט הייתה מיוחדת מאוד. השחקנים, שאינם שומרי תורה ומצוות, "נכנסו" לאווירה ואף לקחו חלק פעיל בעיצובו - הם קיבלו את התסריט זמן רב לפני הצילומים כדי שיוכלו לקרוא, להעיר הערות ולהעלות את הקשיים שלהם, ואכן חלק מההערות נכנס לתוצר המוגמר. אחד מאנשי ההפקה שמע דיאלוג מסקרן בין השחקנים: "תשמע, זה (הגאולה) באמת הולך להיות מעניין, יש למה לחכות...". אבל אולי גולת הכותרת הייתה בתום הצילומים, כאשר  אחד השחקנים, שעד כה לא הייתה קבועה בביתו אף מזוזה, ביקש לרכוש מזוזות לכל חדרי הבית. צוות ההפקה קפץ על ההזדמנות וערך בביתו טקס נאה של קביעת מזוזה.

בימים אלו ממש מסתיימת בנייתו של אתר אינטרנט שילווה את הסרטון. עם סיום הצפייה יוצע לצופה להיכנס לאתר ייעודי שמטרתו – עידוד נקיטת מעשים טובים בפועל, מכל סוג, כדי לקרב את הגאולה. הצופה יוכל לבחור מעשה טוב מתוך הרשימה המוצעת, ולהחצין את בחירתו החוצה באמצעות הפייסבוק: "בחרתי לעשות מעשה טוב". הגאולה מעולם לא הצטלמה טוב כל כך.